Οι εξέχουσες Γεωργιανές σοπράνο μιλούν για τον ρόλο της Βιολέτας στην «La Traviata» και την προσέγγισή τους στο σύμπαν του Βέρντι.
Ο κορυφαίος πολιτιστικός θεσμός της Πάφου κι ένας από τους σημαντικότερους της Κύπρου, το Pafos Aphrodite Festival, επιστρέφει μετά από παύση τεσσάρων ετών, φιλοξενώντας μια μεγάλη παραγωγή όπερας στην πλατεία του Μεσαιωνικού Κάστρου Πάφου. Η «επανεκκίνηση» γίνεται με ένα από τα σπουδαιότερα έργα του λυρικού ρεπερτορίου, την «La Traviata» (Η παραστρατημένη) του Τζουζέπε Βέρντι, με την υπογραφή της Κρατικής Όπερας της Τιφλίδας η οποία άνοιξε το 1851, δύο χρόνια πριν από την πρεμιέρα της «La Traviata». Ο ιστορικός αυτός πολιτιστικός οργανισμός, που φέρει το όνομα του σπουδαίου Γεωργιανού συνθέτη Ζαχαρία Παλιασβίλι, αποτελεί διαχρονικά ένα θριαμβευτικό εφαλτήριο των Γεωργιανών αστέρων της παγκόσμιας όπερας. Δύο από αυτές είναι οι αναγνωρισμένες σοπράνο Σοφία Μχεντλισβίλι και Μαρίκα Μαχιτίτζε, οι οποίες ερμηνεύουν εναλλάξ την πρώτη και τη δεύτερη μέρα αντίστοιχα έναν από τους πιο απαιτητικούς και περιζήτητους οπερατικούς ρόλους, αυτόν της «παραστρατημένης» Βιολέτας Βαλερί. Αμφότερες έχουν μακρά πορεία και περγαμηνές στο λυρικό ρεπερτόριο κι έχουν διακριθεί σε εγχώριους και διεθνείς διαγωνισμούς. Μ’ αυτή την αφορμή συνομιλήσαμε μαζί τους, προκειμένου να τις γνωρίσει καλύτερα το κοινό της Κύπρου που θα τις απολαύσει τον Σεπτέμβριο στην Πάφο.
–Τι σας ενέπνευσε να ακολουθήσετε τον δρόμο του λυρικού τραγουδιού;
Σοφία Μχεντλισβίλι: Η έμπνευση να γίνω τραγουδίστρια όπερας προήλθε από τη μητέρα μου, που αγαπούσε την όπερα και πηγαίναμε συχνά στην Όπερα της Τιφλίδας για να ακούσουμε τόσες και τόσες μαγικές παραστάσεις. Το να γίνεις σοπράνο είναι περισσότερο μια φυσική επιλογή, που εξαρτάται από το είδος της φωνής με την οποία έχεις γεννηθεί.
Μαρίκα Μαχιτίτζε: Γεννήθηκα σε μια οικογένεια που περιβαλλόταν από την όπερα, την κλασική μουσική, την τζαζ και την παραδοσιακή μουσική. Αν και ο πατέρας μου ήταν γιατρός, ήταν πολύ ταλαντούχος στη μουσική και έγραψε δύο όπερες, μεταξύ άλλων μουσικών έργων. Η μητέρα μου είναι μουσικός και εμφανίζεται στο Θέατρο Όπερας του Κουτάισι. Συνεπώς, παρακολουθούσα όπερα και κλασικές παραστάσεις από την πρώιμη παιδική μου ηλικία. Άκουγα επίσης μόνη μου μουσική όπερας και μια από τις κύριες μουσικές μου εμπνεύσεις είναι οι ηχογραφήσεις της Μαρίας Κάλλας. Η φωνή της, η τεχνική της, οι καλλιτεχνικές της ικανότητες με ενέπνευσαν να γίνω σοπράνο.
–Η «La Traviata» είναι μια δημοφιλής, όσο και απαιτητική όπερα. Ποιες είναι μεγαλύτερες προκλήσεις που ενέχει ο ρόλος της Βιολέτας Βαλερύ;
Σοφία: Η Τραβιάτα είναι μια από τις πιο όμορφες όπερες και χρειάζεται ιδιαίτερη δουλειά στα μουσικά και χαρακτηρολογικά μέρη και στο τέλος αυτά τα δύο στοιχεία συνθέτουν μαζί την ομορφιά που αγαπούν όλοι. Όλοι γνωρίζουν αυτήν την όπερα, που τραγουδήθηκε από θρυλικούς λυρικούς ερμηνευτές, οπότε θα προσπαθήσω με τη δική μου Βιολέτα να ανταποκριθώ στο επίπεδο που έχει καθοριστεί γι’ αυτόν τον ρόλο.
Μαρίκα: Ο ρόλος της Βιολέτας είναι πολύ απαιτητικός λόγω της έντονης ψυχολογικής, δραματικής και συναισθηματικής φόρτισης. Ερμηνεύω αυτόν τον ρόλο εδώ και περισσότερα από 15 χρόνια και βρίσκομαι ακόμα στη διαδικασία ανακάλυψης, δεδομένων των πολλών διαφορετικών πτυχών του μουσικού και καλλιτεχνικού της χαρακτήρα.
–Πώς προσεγγίζετε το συναισθηματικό βάθος και την πολυπλοκότητα αυτού του χαρακτήρα;
Σοφία: Πρώτα απ’ όλα, στις παρτιτούρες έχουμε πάντα το βασικό υλικό, η μουσική μπορεί να πει πολλά, ειδικά στην περίπτωση του Βέρντι. Η μουσική μεταφέρει πλήρη πληροφόρηση για τον εσωτερικό κόσμο του χαρακτήρα, γεγονός που μού προσφέρει τη δυνατότητα να τον ζωντανέψω επί σκηνής.
Μαρίκα: Προσπαθώ να συνδεθώ και να δώσω έμφαση στην προσωπικότητα της Βιολέτας, λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο που περιβάλλει την Τραβιάτα. Προσπαθώ να είμαι πολύ πειστική, αποφεύγοντας περιττές κινήσεις του σώματος ή υπερβολική συναισθηματική ένταση.
–Ποια είναι η αγαπημένη σας σκηνή ή άρια στην «Τραβιάτα» και γιατί;
Σοφία: Ολόκληρη η όπερα είναι η αγαπημένη μου, ειδικά όλο το μεσαίο μέρος, όπως για παράδειγμα το ντουέτο της Βιολέτας με τον Ζερμόν, που είναι τόσο έντονο συναισθηματικά.
Μαρίκα: Κι εγώ θα επέλεγα τη σκηνή και το ντουέτο με τον Ζερμόν, που είναι αρκετά εκτεταμένο, με αποκορύφωμα τα λόγια της Βιολέτας «Dite alla giovine- sì bella e pura…» Κατά τη γνώμη μου, αυτές είναι οι βασικές λέξεις- κλειδιά που περιγράφουν την προσωπικότητά της.
–Πώς επηρεάζει την ερμηνεία της Βιολέτας το πολιτισμικό σας υπόβαθρο;
Σοφία: Η κουλτούρα μας είναι πλούσια σε μουσική και υπέροχες αρμονίες. Έχουμε μεγάλη αγάπη για την τέχνη του τραγουδιού, που είναι μέρος της ζωής μας. Νομίζω ότι αυτά τα στοιχεία συνοδεύουν όλους τους Γεωργιανούς μουσικούς όταν ερμηνεύουν.
Μαρίκα: Εγώ δεν αισθάνομαι ότι το πολιτισμικό μου υπόβαθρο έχει κάποια επίδραση στην ερμηνεία μου.
–Ποια μοναδικά στοιχεία ή προσωπικές πινελιές έχετε ενσωματώσει στην ερμηνεία σας που πιστεύετε ότι διακρίνουν τη δική σας προσέγγιση από άλλες;
Σοφία: Πρώτα και κύρια η φωνή μου και το πώς βλέπω τη Βιολέτα.
Μαρίκα: Πάντα προσπαθώ να μεταφέρω τα προσωπικά μου συναισθήματα, τις αισθήσεις μου, τη βαθύτερη κατανόηση της ψυχολογίας του χαρακτήρα. Εξάλλου, είμαι Σκορπιός στο ζώδιο και υποψιάζομαι ότι η Βιολέτα ήταν επίσης Σκορπιός.
–Ποιο πιστεύετε ότι είναι το πιο σημαντικό μήνυμα ή θέμα στην «La Traviata» και πώς το μεταφέρετε στο κοινό;
Σοφία: Για μένα, η κύρια ιδέα είναι η απεικόνιση της αγάπης. Μια αγάπη που δεν γνωρίζει χρόνο, δεν έχει όρια ούτε στην ευτυχία, ούτε στις θυσίες. Είναι ένα υπέροχο συναίσθημα που μπορεί να εκτοξεύσει κάποιον πάνω από τον ουρανό, αλλά και να τον καταβαραθρώσει πολύ οδυνηρά.
Μαρίκα: Κατά τη γνώμη μου, η υπόθεση της όπερας αφορά την αληθινή αγάπη και την απόλυτη αφοσίωση σ’ αυτήν την αγάπη, ως κάτι που είναι μεγαλύτερο κι από την ίδια τη ζωή.
–Ποιες σκέψεις σας προκαλεί η εναλλαγή του ρόλου με μια άλλη σοπράνο στην ίδια παραγωγή; Προσφέρει κάποια συγκεκριμένα πλεονεκτήματα ή προκλήσεις;
Σοφία: Είναι κάτι φυσιολογικό. Και οι δύο μπορούμε να εκπροσωπήσουμε διαφορετικά είδη ερμηνείας.
Μαρίκα: Ποτέ δεν προσπαθώ να ανταγωνιστώ άλλες σοπράνο, αλλά απολαμβάνω πολύ να παρακολουθώ διαφορετικές προσεγγίσεις.
–Ποιες είναι οι προκλήσεις και τα πλεονεκτήματα της ερμηνείας σε υπαίθριο χώρο σε σύγκριση μια παραδοσιακή αίθουσα όπερας; Πώς προσαρμόζετε τις φωνητικές σας τεχνικές για να ταιριάζουν σε ανοιχτό χώρο;
Σοφία: Λοιπόν, είναι πάντα διαφορετικό και εξαρτάται από την τοποθεσία. Φυσικά, δεν έχουν όλοι οι υπαίθριοι χώροι την ίδια ακουστική. Οπότε είναι σημαντικό ν’ ακούσεις και να δοκιμάσεις πράγματα στην πρόβα. Όσο για τη φωνητική τεχνική, παραμένει πάντα η ίδια, είτε τραγουδάς σε θέατρο όπερας είτε σε υπαίθριο χώρο.
Μαρίκα: Όλα τα θέατρα όπερας παρέχουν διαφορετικά ακουστικά περιβάλλοντα, πολύ διαφορετικά από τις υπαίθριες σκηνές. Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι ο έλεγχος της αναπνοής και η αποφυγή της αναπνοής από το πάνω μέρος του στήθους.
–Ερμηνεύοντας μπροστά σε άγνωστο κοινό στην Κύπρο, πώς σχεδιάζετε να συνδεθείτε μαζί του και να μεταφέρετε το συναισθηματικό βάθος του χαρακτήρα της Βιολέτας;
Σοφία: Ναι, δεν έχω ξανατραγουδήσει στην Κύπρο, αλλά πιστεύω ότι θα δημιουργήσουμε μια όμορφη σύνδεση με το κοινό και θα απολαύσουμε όλοι μαζί αυτήν την παράσταση.
Μαρίκα: Θέλω να πιστεύω ότι το κυπριακό κοινό είναι πολύ εύκολο να το προσεγγίσει κάποιος από πολιτισμικής σκοπιάς, λαμβάνοντας υπόψη την πλούσια ιστορία της χώρας και την αλληλεπίδρασή του με ιδιαίτερους και διαφορετικούς πολιτισμούς. Σκοπεύω να παραμείνω πιστή στην πρακτική μου ως προς την ερμηνεία της Βιολέτας, βασιζόμενη στην συναισθηματική αποδοχή του ρόλου μου.
–Για ποιο πράγμα ανυπομονείτε περισσότερο ως προς την ερμηνεία της «La Traviata» μπροστά σ’ ένα κοινό που ενδέχεται να παρακολουθεί αυτή την όπερα για πρώτη φορά;
Σοφία: Αυτό που ελπίζω είναι να ανακαλύψουν αυτό το αριστούργημα και να το ερωτευτούν.
Μαρίκα: Υπήρξαν αρκετές περιπτώσεις που τραγούδησα μπροστά σε κοινό που δεν ήταν αρκετά εξοικειωμένο με την οπερατική μουσική. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις διαπίστωσα ένα τεράστιο ενδιαφέρον και ενθουσιασμό εκ μέρους του ακροατηρίου κι αυτό ήταν πολύ ενθαρρυντικό για μένα. Πάντα αναμένω να ελκύσω νέο κοινό σε νέες εμπειρίες.
Ποια είναι η Σοφία Μχεντλισβίλι
Μετά τη φοίτησή της στο Κονσερβατόριο της Τιφλίδας, σπούδασε στην Ακαδημία Λα Σκάλα κι έκανε ντεμπούτο στη Σκάλα του Μιλάνου, ως Κλορίντα στην όπερα «Η Σταχτοπούτα». Ερμήνευσε τη Σαντρίνα στην «Ψευτο-περιβολάρισσα» του Μότσαρτ στην Όπερα της Ρεν, τη Μερσέντες στην «Κάρμεν» στη Σκάλα και την Κόμισσα ντε Φολβίλ στο «Ταξίδι στη Ρενς» στο Φεστιβάλ Ροσίνι στο Πέζαρο. Ερμήνευσε επίσης την Φολβίλ, όπως και τη Λισίνγκα της όπερας «Δημήτριος και Πολύβιος» στο φεστιβάλ του Bίλντμπαντ. Εμφανίστηκε ως Βασίλισσα της Νύχτας στον «Μαγικό Αυλό» στο Teatro Filarmonico και στο Θέατρο του Γκέρτνερπλατς στο Μόναχο, ως Αντίνα στο «Ελιξίριο του Έρωτα» στην Όπερα της Τιφλίδας. Πρωταγωνίστησε ως Λουτσία στην «Λουτσία ντι Λάμπερμουρ» του Ντονιτσέτι, ως Τζίλντα στον «Ριγκολέτο» του Βέρντι, Αμεναΐδα στο «Τανκρέντι» του Ροσίνι σε θέατρα στην Ιταλία. Έχει επίσης εμφανιστεί στην Όπερα του Σαν Κάρλο ως Νινέτα στην «Κλέφτρα Κίσσα» και σε ρεσιτάλ στο Wigmore Hall του Λονδίνου και ως Μουζέτα στην «La Bohème» στο Κέντρο Τεχνών Hyogo στην Ιαπωνία. Πρόσφατα εμφανίστηκε ως Αντέλ στην όπερα του Ροσίνι «Ο κόμης Ορύ», υπό τη διεύθυνση του Αντονίνο Φολιάνι.
Ποια είναι η Μαρίκα Μαχιτίτζε
Σπούδασε βιολί στη Μουσική Σχολή του Κουτάισι και αργότερα συνέχισε με σπουδές τραγουδιού υπό τον καθηγητή Γκιόργκι Λομτάτζε. Ακολούθησε σπουδές στο τμήμα φωνητικής του Κρατικού Ωδείου Τιφλίδας υπό την καθοδήγηση της Μήδειας Αμιρανασβίλι. Παρακολούθησε μαθήματα από καταξιωμένους Ιταλούς μαέστρους, όπως ο Αλμπέρτο Τζέντα και η Τιτσιάνα Φαμπριτσίνι στην Ακαδημία Μπελκάντο «Ροντόλφο Τσελέτι», καθώς και μαθήματα από τη Λουτσιάνα Σέρα και τον Βιντσέντσο Σκαλέρα στην Ακαδημία Λα Σκάλα. Επίσης, παρακολούθησε εξειδικευμένα μαθήματα στο γαλλικό τραγούδι στην Ακαδημία Γαλλικού Τραγουδιού και Όπερας, υπό την καθοδήγηση της Φλοράνς Νταγκέρ ντε Ιρό και της Καρολίν Ντάουντλ. Μαθήτευσε επίσης υπό τη διάσημη Γεωργιανή σοπράνο Ιάνο Ταμάρ στη Διεθνή Ακαδημία Μουσικής «Μαρία Μαλιμπράν» στην Ιταλία. Είναι σολίστ στο Κρατικό Θέατρο Όπερας και Μπαλέτου της Τιφλίδας από το 2009. Ερμηνεύει τους πιο απαιτητικούς ρόλους ηρωίδων του ρεπερτορίου του 19ου αιώνα bel canto, καθώς και όπερες των Βέρντι και Μότσαρτ. Συμμετέχει συχνά σε συναυλίες μουσικής δωματίου και σε διεθνή φεστιβάλ και διαγωνισμούς. Επίσης, τραγούδησε με τη Συμφωνική Ορχήστρα του NFM στο Πρωτοχρονιάτικο Γκαλά στο Βρότσλαβ της Πολωνίας.
- INFO «La Traviata» του Βέρντι από την Κρατική Όπερα της Τιφλίδας. Η Σοφία Μχεντλισβίλι υποδύεται τη Βιολέτα Βαλερί την Παρασκευή 6/9 και η Μαρίκα Μαχιτίτζε το Σάββατο 7/9. Πάφος, Πλατεία Κάστρου. Ώρα έναρξης: 7.30μ.μ. Εισιτήρια: ticketmaster και ACS COURIER. Χορηγός επικοινωνίας: Ο Φιλελεύθερος
Ελεύθερα, 18.8.2024
Πηγή: Philenews